Miért érdemes megismerkedni a webanalitikával?

A webanalitika napról napra fejlődik, és egyre több információt szolgáltat. Az adattengerben történő eligazodás egyre inkább művészi feladat. De miről is van itt pontosan szó?

Mi a webanalitika?

webanalitika
Webanalitika alatt az a weben összegyűlt adatok komplex elemzését értjük. Komplex elemzést, mivel mára a módszerek jóval több információt szolgáltatnak, mint egy weboldal látogatottsági mutatói. A webanalitikával ismerkedőket sokszor elrettentő adatmennyiség azonban kezelhető. Talán nem a legegyszerűbb elsajátítani ezt a területet, de valóban mindenképpen hasznos megismerkedni az alapjaival. Miért kell foglakozni a webanalitikával? Mert mindenki foglalkozik vele valamilyen szinten. Napjainkban az elemzések sokszor ott vannak a szemünk előtt, hiszen a közösségi hálózatokon megjelenő tartalmak megosztásai és a rá adott visszajelzések alapján is levonhatunk következtetéseket. Persze körültekintően kell azonban ezekkel az adatokkal bánni, hiszen viszonylag könnyen manipulálhatóak ezek a nyilvános mutatók. Éppen ezért ha érvényesülni szeretnénk, az internetet kicsit jobban el kell mélyednünk a témában. Az elemzésekhez jóval több eszköz áll a rendelkezésünkre, mint gondolnánk.


Webanalitikai eszközök

Google Analytics
A legismertebb és legnépszerűbb webanalitikai eszköz a Google Analytics. Az Analytics a gyakorlatban egy weboldalba építhető kód segítségével gyűjti a legkülönbözőbb adatokat a weboldalról és annak látogatóiról. A Google Analytics nem az egyetlen megoldás az ilyen jellegű elemzésekhez, de messzemenően az egyik leghasznosabbról beszélhetünk. A látogatók viselkedésének elemzésére bevált módszer a hőtérképes elemzés, mely arról ad visszajelzést, hogy a weboldal mely részei népszerűek a látogatók körében. Ilyenkor vizuálisan is visszajelzést kapunk arról, hogy a weboldal mely részén történik a legtöbb kattintás, vagy arról milyen hosszú tartalmakat érdemes készítenünk. Léteznek a hőtérképes elemzésnek kifinomultabb formái is, például amikor a szemmozgás alapján készülnek a hőtérképek. Ez a módszer azonban hagyományos körülmények között nem kivitelezhető. A webanalitikai elemzés során, a látogatók elismerésének kitűnő eszköze a közösségi hálózatok által szolgáltatott adatok. Egy Facebook oldal könnyen áttekinthető adatokat szolgáltat arról, milyen népszerűek is a tartalmaink a hús-vér emberek között.

A webanalitika nehézsége

nehézségek
Talán a legnehezebb az elemzések során az adatok értelmezése. Láthatjuk, hogy rengeteg eszköz között választhatunk, azonban ezek működését valamennyire meg is kell ismerni. Ha nem ismerjük az alapelveket könnyen tévesen vonhatjuk le a következtetéseket. Tipikus példája ennek a Google Analytics-ben lekérdezhető oldalletöltések száma, mely általában jóval nagyobb és szebben mutató érték, mint az egyedi látogatókra vonatkozó kimutatás.

Mi az adatok haszna?

A webanalitikákban felhasznált adatokat sokféleképpen felhasználhatjuk, gyakorlatilag csak a kreativitás szabhat határt. Az adatok felhasználásának sokszínűségére azonban álljon itt néhány gyakorlatban is megvalósítható példa.

Ügyfelek

ügyfél
Mivel egyre többen interneteznek a Gmail, Youtube stb, fiókjukba bejelentkezve, így a Google rengeteg információt képes feldolgozni, akár a látogató személyét és szokásait illetően is. Természetesen egy Google Analytics elemzés során ezekhez az adatokhoz csak részben férhetünk hozzá, és semmilyen esetben sem tudunk az adatok által a látogató személyazonosságára vonatkozó adatokat leszűrni, azonban ez is bőven elegendő ahhoz, hogy meghatározzuk a weboldal iránt érdeklődők körét. Ezeket az adatokat felhasználhatjuk úgynevezett ügyfélkarakterek (persona) kidolgozására is, amivel tovább növelhetjük a weboldal konverzióit. Az adatok felhasználása értékes alapja lehet egy hirdetési kampánynak is.


Igények

A webanalitika segítségével feltérképezhetjük a célpiacunk olyan igényeit is, melyre külön nem gondoltunk. A keresési kifejezések és a látogatottsági adatok kombinálásával sok a weboldal céljaihoz kapcsolódó igény felismerhető. Például: Tegyük fel hogy egy adott weboldal viszonylag sok látogatót szerez a Google keresőjéből. A beérkező látogatók viselkedéséből sok dologra következtethetünk. Ha egy adott kulcsszóra például sokan érkeznek az oldalra, de a beérkezési oldalon viszonylag kevés időt töltenek, és jellemzően ugyanoda lépnek tovább, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy nem a megfelelő tartalomhoz érkeznek.
  • Partnerünk:

    Link katalógus 2017-ben:

    linkkatalógus

    Az interneten a kezdetekben a keresők nagyon kezdetlegesek voltak ezért úgynevezett linkkatalógus-ok jöttek létre ahol rendszerezve megtalálhatóak voltak a weboldalak. Pl: szolgáltatás -> duguláselhárítás. Aki duguláselhárítót keresett az ilyen katalógusokban nézelődött elég gyakran. Amióta az internetes keresők rohamosan fejlődésnek indultak azóta egyre egyszerűbb megtalálni azt amire igazán kíváncsiak vagyunk. Ennek hatására a linkkatalógusoknak rohamosan csökkent a látogatottsága és az értelme mint pl az iwiw vagy mywip-nek annó.  

  • Partnerünk:

    MILYEN ÚJ RÁNCTALANÍTÓ KRÉMEK LÉTEZNEK?

    www.fiatalsagtitkai.hu

    fiatalsagtitikai.hu arra hívja fel a figyelmet hogy a ránctalanítás igen is lehetséges komolyabb műtétek nélkül. Termékeink krém alapúak és rettentően hatásosak. Miért? Azért mert a legújabb technológiával készültek. Képzeljük hogy a boltokban kapható krémek még a 80-90-es években lett kifejlesztve és azóta is azokkal az alapanyagokkal készítik. A fejlődő országokban már újabb technológiákat használnak és a fiatalsagtitkai.hu ezt akarja Magyarországon a köztudatba hozni. Nem szabad félni az ismeretlentől mert az új dolgok nem mindig rosszak főleg ha már több ezer ember elismerte a jótékony hatását. Csatlakozni szeretne? Vásárolni szeretne? A weboldalunkon ezeket megteheti. Nem csak Magyarországon hanem az egész világon vállalunk kiszállítást.

  • Partnerünk:

    Alexandra sofőrszolgálat

    Alexandra sofőrszolgálat

    Inna is meg nem is? Nem tudja eldönteni hogy vezessen vagy ne? A megoldás már rég éltezik ezekre a problémákra. A sofőrszolgálatok arra lettek kitalálva hogy az Ön autójában vagy bérelt kocsiban fuvarozzák ide-oda. Így odavezethet a kocsmába de haza már a sofőr viszi. Kényelmes és nagyon fognak a haverok nézni amikor a saját sofőr megérkezik. Az Alexandra sofőrszolgálat ezt nyújtja önnek és menő kocsikat és profi sofőröket (nők is vannak).

  • Partnerünk:

    Duguláselhárítás ár

    dugulaselharitas024.hu

    Az ár! Mindig az a legfontosabb a magyar embernek pedig a minőség sem utolsó szempont. Gondoljunk bele kifizetünk egyszer egy 5-10 ezer forintos árat egy olcsó duguláselhárítónak és 2 nap után újra nem folyik le a víz. Akkor jöhet a következő aki megint csak olcsó mert már 1x költöttünk rá akkor az már sok lenne, ha most sokat költenénk. Amikor harmadjára jön a profi duguláselhárító aki minőségi munkát végez viszonylag drágábban. Összeségében ugyan ott vagyunk ha, a duguláselhárítás ár-at megfizetjük egyszer egy minőségi szolgáltatásért.

  • Partnerünk:

    Tedd közkincsé a szókincsed:

    Tedd közkincsé a szókincsed

    Ha nem tudja mit írjon és túl sok a hogy: Nagyon sok olyan munka vagy hobby van aminél elengedhetetlen a választékos beszéd és írás. A magyar nyelv folyamatosan fejlődik és az egyik legválasztékosabb nyelvek közé tartozik. A szinoníma szótár oldalunk azoknak van kitalálva akik választékosan szeretnének beszélni és írni. Teljesen ingyenesen lehet használni és mindig is ingyenes marad és még adományokat sem gyűjtünk! A célunk az, hogy segítsünk mindenkinek a szép és nehéz magyar nyelv használatában. Moderátoraink a beküldött szinonimákat mindig minden esetben le ellenőrzik így attól sem kell félni, hogy valami tévesen kerül fel az oldalra.


Oldalfelépítés
Kitűnően alkalmazható, sőt fontos is a webanalitika alapján a Landing Page optimalizálása. A formai követelményeknek megfelelő konverziónövelő oldalak ugyanis nem ugyanolyan módon működnek különféle területeken. Ilyenkor egy hőtérképes elemzés lehet a leghasznosabb számunkra. A hőtérképek alapján ugyanis egyértelműen meghatározhatjuk, mely részek keltenek feltűnést, illetve következtethetünk arra is, hogy hová érdemes tenni egy Call-To-Action-t.
Keresőoptimalizálás
A weboldalak optimalizálása során szintén kitüntetett szerepe van az analitikának, hiszen ennek segítségével meghatározhatóak azok a területek, melyek jobb eredményeket képesek hozni, és az ügyfelek típusai, akik bizonyára ezen a területen próbálnak érvényesülni.
Mi a webanalitika jövője?
Az online felületeken elérhető adatok száma folyamatosan növekszik, a mobiloknak köszönhető gyorsaság miatt a növekedés egyre intenzívebb. Mélyreható elemzések nélkül ma sem könnyű talpon maradni, azonban ez egyre nehezebb lesz ahogy telik az idő, így mindenképpen meg kell ismernie a fogalmat mindenkinek.
google algoritmus